روانشناسی
حمیده میرشمسی؛ ناصر محمدی احمدآبادی؛ افسانه علیزاده اصلی
چکیده
هدف: شناسایی عناصر برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی به بهبود این برنامهها کمک میکند. در نتیجه، هدف این مطالعه، شناسایی ابعاد و مولفههای برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی بر مبنای نظریه مونتهسوری بود.روش: مطالعه حاضر بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر شیوه اجرا یک پژوهش کیفی بود. جامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی ...
بیشتر
هدف: شناسایی عناصر برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی به بهبود این برنامهها کمک میکند. در نتیجه، هدف این مطالعه، شناسایی ابعاد و مولفههای برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی بر مبنای نظریه مونتهسوری بود.روش: مطالعه حاضر بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر شیوه اجرا یک پژوهش کیفی بود. جامعه پژوهش اعضای هیأتعلمی خبره و آشنا به حیطه پژوهش بودند که با روشهای نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری یعنی 6 نفر انتخاب شدند. ابزار این مطالعه، مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود که روایی آن بر اساس انتخاب نمونه هدفمند و پرمایگی اطلاعات تایید و پایایی آن با روش ضریب هولستی 71/0 برآورد شد. دادههای پژوهش حاضر با روش تحلیل مضمون در نرمافزار Maxqda تحلیل شدند.یافتهها: طبق یافتههای پژوهش حاضر برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی بر مبنای نظریه مونتهسوری دارای 68 مولفه در 9 بعد اهداف مطلوب برنامهدرسی، محتوای مناسب برنامهدرسی، مواد آموزشی مناسب، فعالیتهای یادگیری مناسب، زمان مناسب، طراحی فضا و زمان مناسب، استراتژی یادگیری مناسب، گروهبندی مناسب و روشهای ارزشیابی مناسب بود. بنابراین، الگوی ابعاد برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی بر مبنای نظریه مونتهسوری رسم شد.نتیجهگیری: یکی از زمینههای بهبود برنامهدرسی در دوره پیشدبستانی، ارتقای برنامهدرسی بازیمحور است که برای این منظور میتوان از ابعاد و مولفههای شناساییشده برنامهدرسی بازیمحور در دوره پیشدبستانی بر مبنای نظریه مونتهسوری در این مطالعه استفاده کرد.